Walburg pers
De waarheid over Rwanda
Titel
De waarheid over Rwanda
Subtitel
Het regime van Paul Kagame
Vertaler
Ingrid Smeets
Prijs
€ 25,99
ISBN
9789463723602
Uitvoering
Hardback
Aantal pagina's
320
Publicatiedatum
Afmetingen
15.6 x 23.4 cm
Partner
Dit is een uitgave van Amsterdam University Press Amsterdam University Press
U bent doorverwezen vanaf de website van Amsterdam University Press. Dit boek wordt geleverd door Walburg Pers.

Judi Rever

De waarheid over Rwanda

Het regime van Paul Kagame

Paul Kagame is de man die een einde maakte aan de genocide op de Tutsi’s in Rwanda en daarna zijn land omvormde tot een Afrikaans succesverhaal. Dat is wat de wereld voorgespiegeld krijgt. De Canadese onderzoeksjournaliste Judi Rever prikt met staalharde bewijzen deze leugens door.

Rever kreeg uiterst vertrouwelijke documenten van het Internationaal Strafhof voor Rwanda in Arusha (Tanzania) in handen, verzamelde jarenlang ooggetuigenverklaringen, interviewde honderden Rwandezen in ballingschap, onder wie voormalige Rwandese soldaten — ook van het Rwandees Patriottisch Front van Paul Kagame — en families van slachtoffers. Sinds 1997 werkte ze aan dit verhaal, met gevaar voor eigen leven en dat van haar gezin. Bijna 25 jaar na de genocide in Rwanda komt nu de waarheid aan het licht. Rever bewijst dat de troepen van Paul Kagame zelf het presidentiële vliegtuig van Habyarimana hebben neergeschoten, de oorlogsdaad die de genocide ontketende. Ze toont loepzuiver aan dat Kagame en zijn troepen extra langzaam de hoofdstad Kigali innamen, om zo het land te kunnen zuiveren van Hutu-mannen, -vrouwen en -kinderen. En ze bewijst dat het Rwandees Patriottisch Front zélf geïnfiltreerd was in de Interahamwe, de moordbendes die de genocide op de Tutsi’s uitvoerden. Paul Kagame heeft de genocide niet alleen mogelijk gemaakt maar zelfs mede opgezweept.

€ 25,99
+ Bestel dit boek
Auteur

Judi Rever

Judi Rever is freelance journaliste en werkte eerder voor internationale persagentschappen. Haar artikelen over Rwanda waren de afgelopen drie jaar zevenmaal voorpaginanieuws in de Canadese The Globe and Mail. Haar werk verscheen ook in vele gerenommeerde dagbladen over de hele wereld.